Det er naturligvis visse problemer som kommer ut når en industri som videospill er så populær som den har blitt. Selskapene søker etter metoder på å få enda mer penger fra konsumentene enn tidligere. En av de mest kontroversielle metodene som har kommet nylig i spill er mikrotransaksjoner, eller loot boxes. Loot boxes er noe som en kunde eller konsument blir nesten tvunget til å kjøpe med ekte penger. Disse boxene kan inneholde mye ulikt, som bare enkle forandringer til karakteren, eller spillavgjørende våpen eller utstyr. Og det er svært vanskelig å bli ferdig med spillene om man ikke har dem.
De største kritikken er når det kommer i spill hvor man allerede har betalt full pris. Som for eksempel Shadow of War som kom ut i 2017, så ble spillet eksponensielt vanskeligere på slutten, og vanskelig å fullføre om man ikke kjøpte slike pakker. Et videre problem med disse pakkene er at man ikke vet hva man får når man kjøper dem, så det er en form for gambling, fordi man kan kjøpe mange av dem uten å få det man behøver, og det kan blir svært dyrt i lengden.