Gaming som ungdom

Det er slik at når russefest starter og alle med regnbuens farger på buksene gyver løs på alkoholen, så er det mange som går utenfor komfortsonen. Veldig mange av disse er det vi kaller “gamers” i dagens samfunn.

Det er nemlig ikke alle som er naturlig utadvendte, og derfor er det gull med elektronisk underholdning i perfekt, høykvalitets oppløsning i form av videospill. Stadig flere unge tar seg til rette foran PC-skjermen og utvikler en vane av å komme hjem fra skolen, gjøre det absolutt minimum som er nødvendig av lekser, før de kan spille. Hvorfor gjør de dette?

Fordi det er gøy.

På akkurat samme måte som mennesker kommer sammen for å sprette champagnen, spille UNO med familien eller rett og slett bare ta middagen sammen, ser vi en utvikling i samfunnet hvor flere og flere forelsker seg i den digitale underverdenen.

Det har aldri vært enklere

De siste årene spesielt har ungdomsskolen og videregående vært en dynamisk møteplass for gamere. Veldig mange har felles interesser nettopp på grunn av spillene de spiller, og de største spillene i verden har en flerspillermodus som er ekstremt populær på globalt basis. Med nye spill som Fortnite og Minecraft, som i seg selv er veldig barnevennlige, har til og med barneskolen blitt introduksjonen for mange nye, unge gamere.

Nå kan hvem som helst spille med hvem som helst, når som helst. Spesielt i et så kaldt land som Norge er det fantastisk praktisk og kunne samle vennegjengen over kommunikasjons-programmer som Discord eller Teamspeak på PC, eller bare snakke sammen “in-game”, altså innenfor spillets kommunikasjonsfunksjon. De som ikke har opplevd et LAN (lokalt nettverk, hvor spillingen gjøres innenfor samme hus), burde gjøre seg selv en tjeneste og sette det på “to-do”-listen sin. Sammen med vennene sine hvor favoritt-snacksen kjøpes inn og det spilles til man sovner.

Gaming, som selvfølgelig også kan nytes alene, er blitt en perfekt plattform for sosialisering uten selv fysisk være til stede.

Konkurransedrevne spill erstatter et tomrom mange fotballspillere får når de blir skadet eller mister motivasjonen til å spille.

Kreative spill kan samle sjenerte artister til å lage fantastiske ting sammen og nå, med ultra-realistisk VR-teknologi, kan man til og med glemme virkeligheten totalt for en stund, og lage sin egen kunstige virkelighet.

Den kanskje aller beste oppfinnelsen for digital underholdning noensinne blir bare større og større. Det finnes et spill for alle. Alle kan spille. Så når russetiden setter i gang for fullt, og de røde van-ene og de proppfulle bussene stormer gjennom gatene med maksimal desibel på anlegget, husk at ikke all ungdom står bak dette fenomenet. Det finnes noen som blir med, kanskje tvilende noen ganger, mest fordi “alle” gjør det.

Russetiden kan også være fantastisk, men den er ikke for alle.

Derimot er gaming noe som er for alle!