Det har i stor grad vært kjent først og fremst som et asiatisk fenomen, men det er ikke til å komme utenom at e-sport begynner å bli en storindustri, og spennende å følge. Spill som Dota 2, League of Legends, Counter Strike, Hearthstone og StarCraft drar millioner av seere fra hele verden, og utbetaler titalls millioner dollar i premier til vinnerne. Med disse tallene begynner det å bli en industri som er vanskelig å ignorere, og det er garantert at den kommer til å vokse i årene fremover. Store norske bedrifter som TV2 og Telenor har begge observert veksten i bransjen, og mange håper på at involveringen fra større aktører kan være med på å rydde opp i en bransje som her til lands har hatt et cowboypreg av konkurser, krangler og mangel på struktur. Det er liten tvil om at interessen finnes, og dette er en av tilfellene hvor kommersielle krefter kan være med på å bygge opp en god kultur.
Eljøp setter esport i sentrum
En annen norsk storbedrift som har merket seg veksten innenfor esport er Elkjøp, og i sin nye strategi ønsker de å ikke bare være en butikk, men en destinasjon for gamere. De har testet ut konseptet i sin butikk på Glasmagasinet i Oslo sentrum, og effekten har vært god nok til at de vil utvide dette til flere avdelinger. Det er et interessant grep i retailbransjen, som er utsatt for konkurranse fra både både skandinaviske og internasjonale netthandler. Om de kan lykkes med å skape et miljø rundt butikkene og kanskje med det også nye inntektsstrømmer utover bare rent varesalg, så kan det vise seg å være svært vellykket. Ser man til utlandet er det liten tvil om at pengene og interessen finnes, og alt tyder på at spill blir en stadig større del av livet til mange. Fra å ha vært en nisje, og – skal vi være realistiske – ha hatt et belastende nerde-rykte, har det nå blitt en stueren inntektskilde og en stadig mer akseptert sportsgren. Om Elkjøp lykkes eller ikke med sin strategi er det umulig å si, men at de har blikket mot fremtiden er det liten tvil om.
Fantastisk teknologisk utvikling
Hvor kommer spill til å være om ti år? Tjue? Femti? Ser man på utviklingen fra 1990 frem til i dag, så har den vært forrykende. Det som var enkle sideskrollende eventyr med rødkledde rørleggere eller blå piggsvin er i dag avansert 3D, åpne verdener og produksjoner til hundrevis av millioner. Vi har trolig kun sett begynnelsen på hva AR og VR kan tilby. Fortsatt er teknikken skranglende, med varierende framerate, uskarpe kanter, og problematikk med at brukere blir kvalme av den forvirrende forskjellen mellom bevegelser i spillet og i den virkelige verden. Så lenge det er kommersielt lønnsomt, vil disse problemene løses, og trolig vil vi i løpet av få tiår oppleve spill som er så realistiske at det blir vanskelig å skille det fra virkeligheten. Det er både en fascinerende, og noe skremmende utvikling. Allerede kan en person med Astma snakke med lege direkte på mobilen, og i fremtiden vil dette kanskje føles som et virkelig oppmøte, men i en virtuell verden.