Gaming blir bare større og større, og det er ikke rart. Stadig kraftigere PCer og konsoller, en fremvekst av spill på mobilen og stadig mer avansert teknologi både i form av kode og hardware som Virtual Reality gjør at spill når et bredere publikum enn noen gang tidligere. E-sport begynner også å bli en bredt akseptert sportsgren hvor enorme pengepremier, publikumstall og spenning er involvert i spill som Dota 2, League of Legends og Counter Strike. Selv om gaming fortsatt har blitt satset større på i utlandet, er ikke norske bedrifter blinde for utviklingen, og Dagbladet har nå satt i gang Youtube-kanalen Dagbladet Spill nettopp for å rette mer fokus på dette miljøet i Norge. De ansetter i disse dager ikke journalister, men nettopp diehard gamere som ser på dette som drømmejobben. Nettopp denne entusiasmen og ektefølte interessen satser de på at skal samle nordmenn rundt spillnyheter, konkurranser og teknologi.

Ikke bare ungdommer

Det er lett å se på TV-spill som et ungdomsfenomen, men de som er voksne i dag vokste jo opp med nettopp dette fenomenet, og det er ikke uvanlig at de mellom 30 og 40 også er interessert. De har kanskje ikke like mye tid å sette av til å spille og følge med på turneringer og nyheter, men det er ingen tvil om at interessen finnes der like fullt. 32 prosent av folk i alderen 24-44 spiller hver dag, og det er uventet at ikke norske medier har gitt trenden mer oppmerksomhet enn de har. Derfor er Dagbladets satsning rettet mot folk i alle aldre. Også TV2 og Telenor har fattet interesse for veksten rundt e-sport både i Norge og utland, og ser på forskjellige måter å penetrere markedet på og skape blest rundt fenomenet i Norge. Det trengs en strukturering av e-sport i Norge før det kan bli virkelig stort, og i den typen tilfeller kan større bedrifter være en god måte å tilføre både kapital og struktur rundt arrangementer, sponsing og lagbygging.

Vi har bare skrapt i overflaten

Se hvor langt spill har kommet på ti år. På tjue år. Fra tekstbaserte Dos-spill som presenterte gjettekonkurranser, til den første Nintendo-konsollen og Super Maria, som kunne skrolle frem, men ikke tilbake. Revolusjonen Super Mario 3. Wolfenstein og Doom, som var de første bestselgerne med 3D-grafikk. Tomb Raiders historiefortelling, den imponerende Unreal-motoren, Halo-verdenen og Skyrims enorme uutforskede vidder. Det er ikke bare grafikk som har utviklet seg. Spill har blitt enorme satsninger som kan overgå filmproduksjoner både i kostnader, utviklingstid og prestisje. Vi har så vidt sett begynnelsen på hvordan VR og AR kommer til å endre alt. Fotorealistiske, åpne verdener vil utvikle seg og bli en erstatning for de som ser etter et annet liv, hvor fysiske regler ikke trenger å holde deg tilbake, og alle kan være en helt. len deg tilbake i din sofa og se utviklingen, for den kommer til å vippe oss alle av pinnen.

Author emma
Published
Categories Uncategorized

Siste innlegg

Gamers Public