De er de store studioene som setter agendaen for hva slags spill vi spiller, slik er det jo. Vi har jo også en viss makt ved at vi bestemmer hva vi vil spille og hva vi ikke ønsker å spille, men det er en toveisgate, siden man kan ikke vite hva man ikke liker før man prøver det. De største selskapene, som Rockstar, EA, Ubisoft er store selskap som ofte ikke behøver å ta en risiko. De kan i mange tilfeller være trygge på at deres produkt kommer til å selge bra, ofte på grunn av utviklerens navn. Slik er det jo med mye annet i livet, produktgjenkjennelse er ofte viktigere enn kvaliteten på produktet i seg selv. Studio som EA har fått et dårlig rykte etterhvert for å tenke for mye på penger, og ikke nok på sine kunder, noe som har gått utover deres popularitet og salg. Star Wars Battlefront 2 som kom ut i 2017 fikk mye kritikk for å være for fokusert på penger enn på spillopplevelsen.

Derfor har også andre studio gjort seg mer og mer gjeldende, spesielt de som produserer spill til onlinemiljøet. For eksempel spill som World of Warcraft eller Dota, som gjorde et kraftig innhogg i markedet og som gjorde at folk ville ha flere og flere av slike spill. Alle spill fokuserer på å tjene penger, det er det ikke til å komme vekk i fra, man må for eksempel betale for å spille»World of Warcraft, månedlig. Og det er noe som er greit for noen, men ikke like greit for andre.

Author emma
Published
Categories Gaming

Siste innlegg

Gamers Public